tiistai 12. huhtikuuta 2011

Ideariihi pidetty Team Kestävän kanssa

Team Keke piti ideariihen Team Kestävän edustajien kanssa Connect Pro harjoitushuoneessa torstaina 7.4.. Team Kestävästä oli paikalla hallituksen puheenjohtaja Jenni, toimitusjohtaja Piritta ja viestintävastaava Hanna. Teknisten ongelmien vuoksi ideariihi lähti vähän kankeasti käyntiin, mutta lopulta kaikki sujui hyvin ja asiat saatiin käytyä läpi. Ideariihen tarkoituksena oli esitellä Team Kestävän edustajille osuuskunnan jäsenille toteutetun tarvekyselyn tulokset ja päättää, mitä sosiaalisen median työkaluja otetaan Team Kestävän käyttöön. Tarvekyselyn perusteella päädyimme täydentämään ja päivittämään Team Kestävän jo olemassa olevia nettisivuja ja luomaan suljetun Facebook-ryhmän osuuskunnan jäsenille sisäistä tiedotusta varten. Lisäksi Team Kestävälle otetaan käyttöön Googlen sähköinen kalenteri ja valokuvakansio.

Ajan puutteen vuoksi jaoimme tehtäviä ryhmän kesken. Seuraavan tapaamisen sovimme Connect Pro harjoitushuoneeseen maanantaiksi 18.4. kello 19, jolloin on tarkoitus esitellä muulle ryhmälle mitä on tehty ja miten. Näin kaikki oppivat eri työkalujen käyttöä.

4 kommenttia:

  1. Google-kalenteri osoittautui monipuoliseksi työkaluksi, joka mahdollistaa monien erilaisten tapahtumien merkitsemisen eri asetuksilla. Aloitin kalenterin käytön harjoittelun tutustumalla ensin omaan oletuskalenteriini, joka on valmiina Gmailin sähköpostinimellä. Kalenterin asetuksia saa muutettua kalenterin tietojen, sen jakamisen ja siitä tulevien ilmoitusten osalta. Kalenterin sisältöä saa täydennettyä määrittelemällä tapahtumia haluamillaan asetuksilla.

    Loin toisen kalenterin Team Kestävän nimellä. Aloin täydentää sitä huhtikuun ajan tapahtumilla, jotka katsoin osuuskunnan vuosikellosta. Lisäsin myös muutamia vuosikellon ulkopuolelle jääneitä tapahtumia. Kalenterin merkinnät jatkuvat heinäkuulle lukuun ottamatta alv:n maksua, jonka määritin näkymään toistuvana aina kuukauden 12. päivänä. Team Kestävän kalenterin väriksi laitoin vihreän, joten kaikki kalenteriin itse tekemät merkinnät ovat automaattisesti vihreitä.

    Tapahtuman luominen käy kätevästi esim. klikkaamalla haluttua päivää ja merkitsemällä tekstikenttään tapahtuman nimen. Tapahtumalle voi määritellä mm. missä, mitä, milloin, kenen kanssa jaetaan ja lähetetäänkö muistutus. Kalenterissa on myös työlista-laatikko, johon voi ilmeisesti merkitä tiettyyn tapahtumaan liittyvät tehtävät.

    14.4.2011 Jaoin kalenterin tunnusosoitteen Sosiaalisen median Tiimitiedot-taulukkoon. Sieltä osoitteen kopioimalla saa kalenterin näkymän auki. Huomasin, että tässä katseluversiossa merkintöjen värit ovat sinisellä, eivätkä enää vihreällä. Kalenterin jakamiseksi on ruksittava “julkaise tämä kalenteri”, jolloin ulkopuoliset pystyvät sitä katselemaan. Seuraavaksi otetaan kalenterin tiedot -välilehdeltä kalenterin osoite. Kopion ja liitin HTML-muodossa olevan osoitteen, ja tähän ratkaisuun päädyin ihan vain kokeilemalla. En valitettavasti onnistunut saamaan osoitetta suoran linkin muotoon, mikä helpottaisi kalenteriin menijöitä. Vinkkejä tähän otetaan vastaan :).

    Jatkossa voisi vielä Sinin (nettisivuvastaavan) kanssa tutkia mahdollisuutta upottaa Team Kestävän kalenteri nettisivuille. Tiimin seuraavaa ConnectPro-sessiota odotellessa...

    VastaaPoista
  2. Tehtävänäni oli päivittää ja kehittää Team Kestävän nettisivuja (www.teamkestava.fi). Sivut olivat valmiiksi olemassa, mutta niiden kehittäminen on muiden kiireiden vuoksi osuuskunnalta itseltään jäänyt vähäiseksi.

    Sain osuuskunnalta tunnukset, joilla pääsin muokkaamaan sivuja. Palvelin (Wordpress) oli minulle vieras, joten aloitin sivujen muokkauksen ihan kokeilemalla mitä ja miten voin tehdä. Kysyin osuuskunnan edustajalta apua fb:n chatin kautta, koska itsenäisesti jäin jumiin. Hänen neuvoillaan pääsin eteenpäin.

    Aloitin historia-sivun muokkaamisesta. Käänsin toimeksiannot niin päin, että uusin on ensin. Tein muutamista toimeksiannoista uudet sivut, jotka linkitin Historia-sivuille. Toimeksiantosivuilla on paluu linkit takaisin historia-sivuille. Kirjoitin In English-välilehdelle perustiedot (etusivulta) ja yhteystiedot englanniksi.

    Lähetin sivuja ylläpitävälle yritykselle s-postia, että kuvat-välilehti pitäisi poistaa ja in english laittaa tilalle. Sain heti vastauksen ja ohjeen miten sen saa itse tehtyä.

    Myöhemmin jatkoin Historia-sivun päivittämistä ja kokeilin kuvan lisäystä sivulle. Alku oli hankalaa, mutta osuuskunnan edustjan neuvoilla onnistuin. Lopulta onnistuin jopa lisäämään sivulle kuvan suoraan Picasasta ilman, että olisin tallentanut sen ensin koneelleni.

    Lisäsin osuuskunnan sloganin sivuille, mutta silloin teksti ei enää mahtunut sille varattuun ruutuun. Otin yhteyttä sivujen päivittäjään.
    Hän vastasi, että ruudun koon muuttaminen on hyvin ongelmallista, joten helpompi olisi laittaa slogan esim. etusivun kuvan päälle.

    Tein erillisen dokumentin eli toimintaohjeen nettisivujen päivittäjille. Linkitin dokumentin tiimitietotaulukkoon. Myös itse nettisivujen osoite on tiimitiedot taulukossa. Nettisivuilta olen päivittänyt: Historia-, In English- ja Palvelut-sivuja. Olen muokannut etusivun valikkoja, lisännyt uusia sivuja, kuvia ja linkittänyt sivuja toisiinsa.

    VastaaPoista
  3. Tehtävänäni oli luoda Team Kestävälle sisäiseen tiedotukseen tarkoitettu facebook-ryhmä sekä miettiä, minkälaisia juttuja osuuskunnan jo olemassa olevalle julkiselle fb-sivulle voisi laittaa.

    Loin fb-ryhmän oman fb-sivuni kautta ja määritin ryhmän salaiseksi, koska sivu on tarkoitettu vain osuuskunnan jäsenten nähtäväksi. Lisäsin Team Kestävän logon kuvaksi ja kutsuin osuuskunnan jäseniä ryhmään. Pyysin myös muita osuuskuntalaisia lisäämään jäseniä ryhmään.

    Etsin lisäksi muutamia keke-aiheisien tapahtumapäivien päivämääriä, joita Team Kestävä voi lisätä julkiseen fb-sivuun. Mietimme myös ryhmän kanssa, että voisi linkittää joitakin blogeja sivulle. Tämä saattaa kuitenkin osoittautua hankalaksi, koska blogeissa saa kirjoitella mitä vain ja siitä voi koitua huonoa mainosta osuuskunnalle, jos tuetaan esim. kiihkomielisiä kirjoittajia. Leo Straniuksen blogi voisi olla hyvä, se on valittu vuoden 2010 ympäristöblogiksi.

    Sisäiseen viestintään tarkoitettu fb-sivu täytyy muistaa kuitenkin pitää toissijaisena viestintäkanavana ja sähköposti ykkösenä, jotta varmasti tavoitetaan kaikki.

    VastaaPoista
  4. Omaksi tehtäväkseni tuli koota Team Kestävän kuvat Googlen Picasa-albumeihin. Siellä kuvat olisivat hyvässä tallessa ja helposti markkinointiin käytettävissä. Kaikki albumit on myös määritelty yksityisiksi, joten niihin pääsee käsiksi vain Team Kestävän sähköpostin kautta.

    Aluksi latasin Picasaan muutaman oman kuvani. Picasasta löytyy myös näppärä kuvien muokkaamisohjelma, jota testailin omilla kuvillani. Tämän jälkeen lähetin osuuskuntalaisille sähköpostia, jotta kaikki lähettäisivät valokuvia tai jakaisivat omat Picasa-albuminsa Team Kestävän kanssa.

    Kun koitti hetki kuvien siirtämiseen yksityisen henkilön albumista Team Kestävän albumiin, jouduin harmikseni toteamaan sen olevan kovin hidasta. Kuvat on ensin yksi kerrallaan ladattava omalle koneelle, jonka jälkeen ne voi vasta ladata Team Kestävän albumiin.

    Tällä hetkellä kaikki saamani kuvat ovat albumeittain jaettuina ja odottelen kommentteja siitä, saako kaikkia kuvia käyttää markkinoinnissa.

    VastaaPoista