torstai 25. lokakuuta 2012

Mitä pitikään tehdä?

Hei opiskelijat!

Annika viime viikolla esitti teille, että voitte hankkia myös oikean asiakkaan (esim. jokin yhdistys tai pieni yritys), mikäli yhteydenotot harjoitusyrityksiin edelleen takkuavat. Muistattehan käydä päivittämässä tiedot myös tiimitaulukkoon, samoin kuin tiedon siitä, onko tarvekysely lähetetty ja onko siihen saatu vastaukset.

Osaa askarruttaa edelleen, mitä tässä oikein pitäisikään tehdä. Tavoitteena on siis tehdä asiakkaalle sosiaalisen median palvelukonsepti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, mitä sosiaalisen median välineitä asiakas hyödyntää ja miten. Asiakkaat vaihtelevat ja niin varmasti konseptin sisältökin. Mikäli asiakkaan kanssa lähdetään aivan tyhjästä liikkeelle, kannattaa miettiä esimerkiksi tällaisia asioita:

  • mitä asiakas tarvitsee rakentaakseen yrityksensä julkisen kuvan
  • miten hän voi viestiä ja markkinoida yrityksestään
  • mitä erilaisia sosiaalisen median välineitä hän voi hyödyntää
  • miten nämä välineet näkyvät maailmalle hänen nettisivuillaan/blogissaan tai muussa yhteydessä
Jos on kyseessä asiakas, jolla perusasiat ovat jo kunnossa ja kenties joitakin sosiaalisen median välineitäkin jo käytössä, miettikää
  • miten asiakas hyödyntää välineitä parhaalla mahdollisella tavalla
  • miten hän voi saada lisää asiakkaita ja tuottoa yritykselleen
  • miten hän tuo yritystään esille positiivisella mielellä ja herättää kiinnostusta

Kehotan teitä edelleen myös tutkimaan erilaisten yritysten internetsivuja ja esim. heidän käyttäytymistään Facebookissa, YouTubessa, blogeissa tai Twitterissä. Miten nämä yritykset käyttävät näitä välineitä hyödykseen? Miten he saavat koukutettua asiakkaita seuraamaan omia sosiaalisen median kanaviaan? Käyttäkää aikaa netissä ja sosiaalisen median palveluissa ja tutkikaa esimerkiksi sellaisia yrityksiä kuin Biolan, Nokia, Huiskula tai Yle.

Kannattaa muutenkin tutkia internetistä erilaisia sosiaaliseen mediaan liittyviä kirjoitteluita (esim. http://yle.fi/uutiset/pienet_yritykset_hukassa_somessa/6322289) ja sosiaalisen median välineitä (ks. myös http://sosiaalinenmedia102e1.blogspot.fi/2012/09/laaja-kirjo-somevalineita.html).

Tässä pohdittavaa vielä viikoksi ennen kuin tapaamme 2.11. demoympäristöjen esittelyjen merkeissä.

Johanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti